Masterclass plein air schilderen


 

Voor de maand juli 2022 staan weer verschillende masterclasses gepland. Dit jaar worden de masterclasses gegeven in de Arkemheense polder (omgeving Bunschoten, Nijkerk en Amersfoort). De Arkemheense polder is een uniek natuurreservaat met broedplaatsen van vele soorten water- en weidevogels en een foerage- en overwinteringsgebied voor trekvogels. Ik ga hier regelmatig schilderen vanwege de rust en de schitterende natuur. Als plein-air schilder geniet ik van de rust, de vogelgeluiden en het ruisen van de wind. Af en toe hoor je een koe in de verte, die met zijn trage boe-uithalen de tijd bijna stolt. Een fietser die voorbijkomt valt bijna van zijn fiets, als hij al fietsend blijft kijken naar mijn schilderij. Een duimpje gaat in de lucht als teken dat hij het mooi vindt.

 


Het is geen makkelijk gebied om te schilderen, vanwege de honderden groen en bruintinten, van licht tot donker. Je moet structuren en lijnen ontdekken in het landschap en die op een boeiende manier verbeelden. Ik werk snel om het moment van licht en kleur te vangen en daarom spaar ik mijn verf niet. Dik verfgebruik heeft zo veel voordelen. Met één streek kun je vanwege de dikte een prachtige rietkraag neerzetten. Daarbij moet ik altijd denken aan sommige (laat)impressionisten die met dikke lagen verf de juiste structuren wisten te creëren., a.h.w. je gebruikt je verf als klei. Toch waak ik ervoor dat ik mijn schilderij niet compleet 'dichtsmeer'. Ik hou de onderliggende lagen verf zichtbaar, zodat de gelaagdheid van mijn compositie behouden blijft.

 



De luchten laat ik een voorname rol spelen in de landschappen. Net zoals op het strand, geef ik luchten en wolkenformaties de ruimte. De lucht zorgt voor rust of juist voor spanning. Ik vind de lucht zo 'gruwelijk' mooi. Ieder moment is het anders en iedere seconde veranderen de tinten. Daarom is snel werken een pré bij plein-air schilderen.




Deze maand start ik met verschillende masterclasses. De vonk van 'en plein-air' schilderen wil ik graag overbrengen. De deelnemers krijgen ieder op zijn eigen niveau tools aangereikt, waardoor ze zich tijdens de masterclass verder kunnen ontwikkelen op technisch en artistiek niveau. Daarom is 10 personen het maximum.  Iedere deelnemer krijgt evenveel persoonlijke aandacht. De masterclasses worden aangeboden als 1 of 2-daagse. Op mijn website https://www.wimvandewege.com/masterclass kunt u zich inschrijven, of neem contact op via mijn website https://www.wimvandewege.com.

Comments